PK- eli palveluskoiralajit

Palveluskoiralajeja voi harrastaa minkä tahansa koiran kanssa, mutta kokeisiin on osallistumisoikeus vain palveluskoiraroduilla. Lisäksi koiran on ensin läpäistävä BH-koe, jolla mitataan koiran hallintaa ja yhteiskuntakelpoisuutta. Tavallisesti eri lajien kokeissa on erikseen ns. maasto-osuus ja tottelevaisuusosio. Muun muassa sen vuoksi palveluskoiralajien koulutus on monipuolista ja mielenkiintoista.

Jälki

Jälkikoira jäljestää (eli seuraa hajuaistin avulla) ihmisen tekemää jälkeä. Palveluskoirien jälki tehdään yleensä metsään, mutta se voi kulkea hyvinkin erilaisilla pinnoilla, kuten asfaltilla tai pelloilla. Jäljelle pudotetaan ihmiselle haisevia jälkikeppejä, jotka koiran on tarkoitus jäljeltä löytää. Kokeissa jäljen pituus on koeluokasta (1-3) riippuen 500 metristä 1,5 kilometriin ja se on yhdestä kahteen tuntia vanha, eli tehty sen verran aiemmin kuin koira lähtee jäljestämään. Kokeissa koira on kytkettynä 10 metrin pituiseen liinaan.

Haku

Hakukoira etsii ihmisiä ilmavainulla tallatulta alueelta, eli ennen etsintää alue kävellään ristiin rastiin, jolloin koira ei voi seurata jälkeä etsittävän ihmisen luo. Kokeissa hakualue on aina 100 metriä leveä ja sen pituus vaihtelee koeluokasta riippuen 100 metristä 300 metriin. Maalimiehet, eli etsittävät henkilöt, ovat kokeissa valmiiksi piilossa koirakon tullessa alueelle. Koiran ohjaaja kulkee keskilinjaa, eli leveyssuunnassa hakualueen puoleen väliin merkittyä polkua pitkin ja koira lähetetään etsimään molemmille puolille. Tätä kutsutaan risteilyksi. Koira ilmaisee löytämänsä maalimiehen joko haukkumalla tai tuomalla ohjaajalle ns. rullan, jolloin ohjaaja lähtee maalimiehen luokse ja kaikki palaavat yhdessä takaisin keskilinjalle.

Esine-etsintä (esineruutu)

Esineruutu on kokeissa 50 metriä leveä ja 50 metriä pitkä maastoon tallattu alue, jolle tiputetaan neljä ihmiselle tuoksuvaa esinettä. Koiran tehtävä on etsiä ilmavainun avulla esineistä kilpailuluokan mukaan 2-4 kappaletta ja tuoda ne ohjaajalle, joka ohjaa koiraa yhdeltä ruudun reunoista. Ohjaaja itse ei siis saa kokeessa tulla esineruudun sisälle. Esine-etsintä kuuluu yhtenä osiona jälki- ja hakukokeeseen.

Tottelevaisuus (PK-tottis)

Palveluskoirien tottelevaisuudessa painotetaan koiran halukasta pitkäjänteistä työskentelyä. Koeliikkeinä on paikallaolo, seuraaminen, liikkeestä istuminen ja seisomaan jääminen, maahanmeno ja luoksetulo, eteen lähettäminen sekä kolme noutoa, joista yksi tasamaalta ja kaksi estenoutoa.

Harrastaminen

Palveluskoiraharrastuksessa koulutetaan yhdessä kaikkien osallistujien koiria. Jälki- ja hakuharjoitukset sovitaan lähes aina jonnekin kauemmas maastoon, joten auto on yleensä välttämätön. Maastoharjoituksissa kestää aikaa, pienelläkin ryhmällä kolmesta tunnista jopa viiteen tuntiin, joten harjoitteluun tarvitaan aitoa kiinnostusta lajiin.

Jälkiharrastuksen voi aloittaa jo aivan pienen pennun kanssa. Vaikka kokeessa jälki on aina vieraan henkilön tekemä, jälkeä on mahdollista kouluttaa myös yksin ja tehdä vieraan jälkiä vain silloin tällöin. Haun alkeita voi harjoitella luoksetulona ja piiloleikkinä omatoimisesti, mutta pian tarvitaan jo ns. maalimiestä avuksi. Tottista ja esineruutua voi harjoitella itsenäisesti melko pitkälle.

RKK järjesteää toisinaan BH-kokeita. PK-tottiksesta ja PK-jäljestä on toisinaan tarjolla ohjattuja treenejä, mutta enimmäkseen harrastajat ovat muodostaneet itseohjautuvia ryhmiä.

Kaikki palveluskoiralajit ja lisätietoa löytyy Suomen Palveluskoiraliiton kotisivuilta.