MEJÄ - metsästyskoirien jäljestämiskoe

Metsästyskoirien jäljestämiskokeen tarkoituksena on selvittää koiran kykyä seurata haavoittuneen riistan (hirvieläimen) verijälkeä. Lajin nimestä ja taustasta huolimatta MEJÄ-kokeeseen saavat osallistua nykyään kaikki vähintään 9 kk:n ikäiset Kennelliiton rekisteröinti-, rokotus- ja tunnistusmerkintävaatimukset täyttävät koirat rodusta riippumatta (x-rotuisilla ei ole kilpailuoikeutta).

MEJÄ-kokeet

MEJÄ -kokeissa on kaksi luokkaa: avoinluokka (AVO) ja voittajaluokka (VOI). Jokaisen kokeen alussa koirille suoritetaan laukauksensietotesti, joka tulee läpäistä päästäkseen jäljestämään. Avoimessa luokassa koira jäljestää vähintään 12 tuntia vanhan 900-1000m pitkän jäljen. Voittajaluokan jäljen ikä on vähintään 18 tuntia ja pituus 1200-1400m. Koira siirtyy avoimesta luokasta voittajaluokkaan saavutettuaan kaksi kertaa AVO1 tuloksen. Tämän lisäksi voittajaluokkaan vaaditaan vähintään tyydyttävä (T) näyttelyarvostelu virallisesta näyttelystä.

Miten voin harrastaa MEJÄä?

Laji perustuu koiran luontaiseen hajutyöskentelyyn ja alkuun pääsee helposti. Ohjaajalta vaaditaan ainoastaan jonkin verran suunnistustaitoa. Jos kompassin käyttö on tuttua, MEJÄ-suunnistuksen oppii helposti. Verijälki eroaa useimmista koiraharrastuslajeista siinä, että ohjaajan tehtävänä on lähinnä jäljen tekeminen ja purkaminen. Varsinaisella verijäljellä koira ohjataan jäljen alkuun, minkä jälkeen koira tekee työn. Ohjaajan roolina on seurata koiraansa 6-metrisen liinan toisessa päässä jäljen loppuun, jossa “kaatoa” merkitään hirvieläimen sorkalla. Jäljellä on erilaisia tapahtumia eli makauksia, kulmia ja katkoksia, jotka jäjittelevät mm. haavoitetun hirvieläimen makuupaikkoja, jotka koiran tulisi käytöksellään osoittaa. MEJÄ-kausi rajautuu sulan maan aikaan: jäljen veretys tehdään aina lumettomalle maalle.

RKK on järjestänyt parina viime vuonna mahdollisuuden tutustua lajiin teorian kautta. Varsinainen harjoittelu tapahtuu pääosin omatoimisesti tai keskenään sopimalla, varsinaisia ryhmätreenejä ei lajista järjestetä. RKK on mukana järjestämässä myös MEJÄ-kokeita.

Lisätietoa lajista löytyy mm. Mejä-Ylituomarit ry:n sivuilta.