Rally-toko

Rally-toko yhdistää elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista, ja tarjoaa hyvää fysiikkatreeniä etenkin ylemmissä luokissa, missä tehdään pyörähdyksiä eri suuntiin, takapään käyttöä, peruutusta ja seuraamista myös oikealla puolella. Rally-tokossa suoritetaan radalla erilaisia tehtäviä (mm. istumista, seisomista, maahan menoa, seuraamista eri tempoilla ja erilaisin käännöksin) tehtäväkylttien määräämässä järjestyksessä. Rally-tokossa tärkeintä on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, ei niinkään seuraamisen tai asennon millintarkka paikka ja suoruus. Rally-toko onkin esimerkiksi eläköityvien agility- ja tokokoirien vanhuuspäiville mitä mainiointa aktivointia. Koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa koko suorituksen ajan. Kehuminen on sallittua ja jopa toivottavaa suorituksen aikana. Rally-tokossa voi kilpailla kaikenrotuiset koirat, myös sekarotuiset.

Rally-tokokilpailut

Rally-tokokilpailuissa on neljä tasoluokkaa, joista alokasluokka suoritetaan hihnassa ja avoin-, voittaja- sekä mestariluokka koira vapaana. Kylttejä on radalla 10–20 kappaletta. Radan pituus ja liikkeiden vaativuus kasvaa luokasta toiseen siirryttäessä. Jokainen kilpailurata on erilainen tuomarin suunnittelema kokonaisuus. Rally-toko on alokasluokassa vielä helppoa ja kynnys kisaamaan on tarkoituksella mahdollisimman matala. Ylemmissä luokissa riittää sitten haastetta tavoitteellisemmillekin ohjaajille ja kouluttajille.

Koirakoilla on radalle lähtiessään 100 pistettä, ja pistevähennyksiä tuomitaan paitsi väärin suoritetuista liikkeistä myös esimerkiksi taluttimen kiristymisestä, liiallisesta vinoudesta, puutteellisesta yhteistyöstä, kyltteihin tai houkutukseen koskemisesta tai liian kovasta komentamisesta. Vähintään 70 pisteen tuloksella koirakko saavuttaa hyväksytyn tuloksen. Vähintään kahdelta eri tuomarilta saadulla kolmella hyväksytyllä suorituksella koirakko siirtyy seuraavaan tasoluokkaan ja saavuutta koulutunnuksen (RTK1, RTK2, RTK3 ja RTK4). Koiralle, joka on saavuttanut kolme vähintään 95 pisteen tulosta kahdelta eri tuomarilta rally-tokon mestariluokassa, ja on yli 15 kk ikäisenä saavuttanut näyttelytuloksen vähintään laatumaininnalla ”hyvä” (H), voidaan anoa Kennelliiton rally-tokovalion (RTVA) arvoa. Koiralle, joka on sekarotuinen tai muuten todistetusti ei voi hakea näyttelytulosta hylkäävän virheen vuoksi, voidaan anoa Rally-tokoyhdistykseltä epävirallista rally-tokomestarin arvoa.

Miten voin harrastaa rally-tokoa?

Harrastuksen voi aloittaa kuka tahansa. Rally-tokoyhdistyksen sivuilta löytyy eri luokkien tulostettavat kylti ja ohjeet liikkeiden suoritukseen. Parhaiten lajiin kuitenkin tutustuu ja kylttien oikeat suoritusohjeet sekä lajin säännöt oppii hakeutumalla rally-tokon alkeiskursseille. RKK:lla pyörii ympäri vuoden jäsenille tarkoitettuja treeniryhmiä.

Linkki Rally-tokoyhdistyksen sivulle