TOKO - Tottelevaisuuskoulutusta

Mitä on TOKO?

Tottelevaisuuskokeen eli tokon tarkoituksena on opettaa koiralle miellyttävää ja hallittua käyttäytymistä sekä koiran ohjaajalle oikeaa ja asiallista koiran käsittelytaitoa. Tottelevaisuutta voi harrastaa ilman kilpailullisia tavoitteita, sillä perustottelevainen koira on mukava kotikoira ja lemmikki. Perustottelevaisuuskoulutus luo myös pohjan muiden lajien harrastamiselle. Tokoa voi harrastaa kaikenrotuisten koirien, myös sekarotuisten koirien kanssa. Virallisiin kokeisiin saavat osallistua kaikki tunnistusmerkityt ja Suomen Kennelliiton määräysten mukaisesti rokotetut 10 kk täyttäneet koirat. Erikoisvoittajaluokkaan saavat osallistua 15 kk täyttäneet koirat.

Miten TOKOSSA kilpaillaan?

Tokossa tuomari arvioi koiralle opetettujen liikkeiden hallintaa sekä koiran ja ohjaajan välistä yhteistyötä. Liikkeet vaihtuvat luokittain, niitä ovat esimerkiksi paikallaolo, luoksetulo, seuraaminen sekä liikkeestä maahanmeno ja seisominen. Tottelevaisuuskokeissa on neljä luokkaa: alokas, avoin, voittaja ja erikoisvoittajaluokka. Koira saa siirtyä luokasta toiseen yhden 1-palkinnon saatuaan ja sen pitää siirtyä kolmannen 1-palkinnon jälkeen. Saatuaan kolme 1-palkintoa kustakin luokasta koira saavuttaa koulutustunnuksen TK1 (alo), TK2 (avo), TK3 (voi) ja TK4 (evl). Koira saa Suomen tottelevaisuusvalion arvon (FIN TVA), kun sillä on kolme ensimmäistä palkintoa tottelevaisuuskokeen erikoisvoittajaluokassa vähintään kahden eri palkintotuomarin arvostelemana ja laatuarvosteluna virallisessa näyttelyssä vähintään maininnalla 'hyvä'.

Miten voin harrastaa TOKOA ?

Harrastuksen voi aloittaa kuka tahansa. Kennelliiton sivuilta löytyy eri luokkien liikkeet ja ohjeet liikkeiden suoritukseen. Parhaiten lajiin kuitenkin tutustuu ja oikeat suoritusohjeet sekä lajin säännöt oppii hakeutumalla ohjattuihin tokoryhmiin. Tokojaosto järjestää vuosittain perustottelevaisuuskurssin, joka on tarkoitettu kaikenrotuisille rokotetuille yli 4kk koirille. Kurssilla opetellaan koiran perushallintaa ja kurssi pohjautuu Kiva Koirakansalainen -testiin (www.kivakoirakansalainen.fi). Kurssin käymisen jälkeen on hyvä jatkaa ohjatuissa ryhmissä, joita järjestetään perustottelevaisuuden omaaville kilpailuihin tähtääville koirakoille.

Tarkemmat selvitykset toko-kilpailujen eri luokkien liikkeistä ja säännöistä löytyvät Palveluskoiraliiton sivuilta