Agility - vauhdin hurmaa

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa. RKK:ssa agilityn harrastajia on noin 100. Agilityssa ihmisen ohjaama koira suorittaa tuomarin suunnitteleman esteradan virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti. Agilityn esterata koostuu erilaisista hyppyesteistä, tunneleista, kiivettävistä esteistä sekä pujottelukepeistä. Ohjaaja ohjaa liikkumalla, kehonsa liikkein ja ääntään käyttäen koiraansa suorittamaan radalla olevat esteet. Parhaimmillaan agilitysuoritus on ohjaajan ja koiran saumatonta yhteistyötä. Lajissa voi kilpailla tai sitä voi harrastaa ihan vain omaksi ja koiran iloksi. Oleellista agilityssa on ennen kaikkea koiran ja ohjaajan yhteistyö ja hauskanpito!

Lue lisää agilitystä

Palvelus- ja pelastuskoiralajit

Palveluskoiran koulutus on monipuolista ja mielenkiintoista. Tavallisesti eri lajeihin kokeissa kuuluu maasto-osuus ja tottelevaisuus. Palveluskoirakokeisiin päästäkseen on koirakon suoritettava BH-koe, jossa mitataan koiran hallintaa ja yhteiskuntakelpoisuutta. Palveluskoiralajeista löytyy lisätietoa, mm. lajiesittelyt ja säännöt, Suomen Palveluskoiraliiton kotisivuilta. Rovaniemen Käyttökoirissa koulutetaan tällä hetkellä palveluskoirien jälkeä ja hakua, sekä niihin liittyen tottelevaisuutta sekä esineruutua.

Lue lisää PK:sta ja Pekosta

Toko - tottelevaisuuskoulutusta

Tottelevaisuuskokeen eli tokon tarkoituksena on opettaa koiralle miellyttävää ja hallittua käyttäytymistä sekä koiran ohjaajalle oikeaa ja asiallista koiran käsittelytaitoa. Tottelevaisuutta voi harrastaa ilman kilpailullisia tavoitteita, sillä perustottelevainen koira on mukava kotikoira ja lemmikki. Perustottelevaisuuskoulutus luo myös pohjan muiden lajien harrastamiselle. Tokoa voi harrastaa kaikenrotuisten koirien, myös sekarotuisten koirien kanssa. Virallisiin kokeisiin saavat osallistua kaikki tunnistusmerkityt ja Suomen Kennelliiton määräysten mukaisesti rokotetut 10 kk täyttäneet koirat. Erikoisvoittajaluokkaan saavat osallistua 15 kk täyttäneet koirat.

Lue lisää TOKOsta

Rally-toko

Rally-Toko on hauskaa koiran ja ohjaajan aktivointia, jossa päätavoitteena on kehittää omistajan ja koiran yhteistyötä ja saada aikaan yleisillä paikoilla ja muiden koirien läheisyydessä hyvin käyttäytyviä koiria. Rally-Toko tarjoaa  myös hyvää fysiikkatreeniä etenkin ylemmissä luokissa, missä tehdään pyörähdyksiä eri suuntiin, takapään käyttöä, peruutusta ja seuraamista myös oikealla puolella. Eläköityvien agility- ja tokokoirien vanhuuspäivien iloksi se on myös mitä mainiointa aktivointia. Rally-Tokoa voivat harrastaa kaikenrotuiset koirat, myös sekarotuiset.

Lue lisää rally-tokosta

VEPE - Vesipelastus

VEPE on alun perin landseereille ja newfoundlandinkoirille kehitetty rodunomainen koemuoto, jonka tarkoituksena on ylläpitää koirien pelastusvaistoa ja uintitaitoa.  Vesipelastuskokeen tarkoituksena on testata koiran fyysistä kuntoa ja kykyä toimia vedessä. Suomeen laji on tullut vuonna 1989 ja virallinen koemuoto siitä tuli vuonna 1992.

Lue lisää VEPEstä

MEJÄ - metästyskoirien jäljestäminen