Palvelus- ja pelastuskoirajaosto

Palveluskoiran koulutus on monipuolista ja mielenkiintoista. Tavallisesti eri lajeihin kokeissa kuuluu maasto-osuus ja tottelevaisuus. Palveluskoirakokeisiin päästäkseen on koirakon suoritettava BH-koe, jossa mitataan koiran hallintaa ja yhteiskuntakelpoisuutta. Palveluskoiralajeista löytyy lisätietoa, mm. lajiesittelyt ja säännöt, Suomen Palveluskoiraliiton kotisivuilta. Rovaniemen Käyttökoirissa koulutetaan tällä hetkellä palveluskoirien jälkeä ja hakua, sekä niihin liittyen tottelevaisuutta sekä esineruutua.

Jälki

Jälkikoira jäljestää (eli seuraa hajuaistin avulla) ihmisen tekemää jälkeä. Palveluskoirien jälki tehdään yleensä metsään, mutta se voi kulkea hyvinkin erilaisilla pinnoilla, kuten asfaltilla tai pelloilla. Jäljelle pudotetaan joko ihmiselle haisevia jälkikeppejä tai sitten käyttöesineitä, jotka koiran on tarkoitus jäljeltä löytää. Kokeissa jäljen pituus on koeluokasta riippuen 500 metristä 1,5 kilometriin ja se on yhdestä kahteen tuntia vanha, eli tehty aiemmin kuin koira lähtee jäljestämään. Kokeissa koira on kytkettynä 10 metrin pituiseen liinaan. Koejälki on vieraan henkilön tekemä, mutta jälkeä on mahdollista kouluttaa myös yksin ja tehdä vieraan jälkiä silloin tällöin.

Haku

Hakukoira etsii ilmavainun avulla ihmisen hajua, ensimmäisiä hakukoiria on käytetty etsimään lumivyöryjen alle hautautuneita ihmisiä. Kokeissa hakukoira etsii ihmisiltä tallatulta alueelta, eli ennen etsintää alue kävellään ristiin rastiin, jolloin koira ei voi seurata jälkeä etsittävän ihmisen luo. Kokeissa hakualue on aina 100 metriä leveä ja sen pituus vaihtelee koeluokasta riippuen 100 metristä 300 metriin. Maalimiehet, eli etsittävät henkilöt ovat kokeissa valmiiksi piilossa koirakon tullessa alueelle. Koiran ohjaaja kulkee keskilinjaa, eli leveyssuunnassa puoleen väliin merkittyä polkua pitkin ja koira lähetetään etsimään molemmille puolille. Tätä kutsutaan risteilyksi. Koira ilmaisee löytämänsä maalimiehen joko haukkumalla tai tuomalla ohjaajalle rullan, jolloin ohjaaja lähtee maalimiehen luokse ja kaikki palaavat yhdessä takaisin keskilinjalle.

Esineruutu

Esineruutu on kokeissa 50 metriä leveä ja 50 metriä pitkä maastoon tallattu alue, jolle tiputetaan kolme ihmiselle tuoksuvaa esinettä. Koiran tehtävä on etsiä ilmavainun avulla esineet ja tuoda ne ohjaajalle, joka ohjaa koiraa yhdeltä ruudun reunoista. Ohjaaja itse ei siis saa kokeessa tulla esineruudun sisälle.

Tottelevaisuus

Palveluskoirien tottelevaisuudessa painotetaan koiran halukasta pitkäjänteistä työskentelyä. Koeliikkeinä on paikalla olo, seuraaminen, seuraamisesta istuminen, maahanmeno ja seisominen, luoksetulo, eteenmeno sekä kolme noutoa, joista yksi tasamaalta ja kaksi estenoutoa.

Koulutukset

Palveluskoirakokeissa voi kilpailla vain tietyt palveluskoirarodut (lista löytyy Palveluskoiraliiton sivuilta), mutta harjoituksiin ovat tervetulleita kaikki lajista kiinnostuneet harrastajat koiran rodusta tai roduttomuudesta riippumatta. Jälkiharrastuksen voi myös aloittaa jo aivan pienen pennun kanssa. Maastoharjoituksissa kestää aikaa, pienelläkin ryhmällä kolmesta tunnista jopa viiteen tuntiin, joten vaatimuksena on kuitenkin aito kiinnostus lajiin. Koiran aktivoimiseen mukavalla yhteisellä tekemisellä suosittelemme muita lajeja.

Jälki- ja hakuharjoitukset sovitaan lähes aina jonnekin kauemmas maastoon, joten auto on yleensä välttämätön, mutta foorumilla on mahdollisuus myös sopia yhteiskyydeistä. Heti ensimmäisiin harjoituksiin kannattaa varata koiralle hyviä makupaloja ja leluja, vettä, tukeva ei-kuristava panta tai valjaat sekä pitkä hihna. Muu varustevalikoima kasvaa sitten vähitellen. Palveluskoiraharrastuksessa koulutetaan yhdessä kaikkien osallistujien koiria, joten varaudu sään ja maaston kestävällä varustuksella. Hakua harjoitellaan noin kerran tai kaksi viikossa, yhteiset jälkiharjoitukset ovat kerran kuussa ja väliajat omatoimiharjoittelua.

Kuten muihinkin yhdistyksen harjoituksiin, myös palvelukoiraharjoituksiin edellytetään jäsenyyttä ja maksettuja harrastusmaksuja. Ajankohtaisista informaatiota treeneistä ja niiden ajankohdasta saat kerhon foorumilta. Lajien yhteyshenkilöt löydät alta.

Jälki
Niina Tuisku, niina.tuisku[ät]pp.inet.fi